Тема: Анімалістичний
жанр. Практична робота «Наскальні малюнки».
Мета:
1.
Дати поняття про анімалістичний жанр в образотворчому мистецтві;
Поглибити відчуття учнями стильової своєрідності
первісного мистецтва; удосконалити вміння й навички створення симетричних форм,
навчити передавати основні особливості будови тіла й характер рухів звірів,
птахів, а також пластичного вираження силуетної форми.
2.
Розвивати спостережливість, окомір, зорову пам'ять, естетичне ставлення до
творів мистецтва й навколишнього світу.
3.
Формувати естетичний смак, активізувати творчу ініціативу учнів.
Тип уроку:
Інтегрований урок засвоєння нових знань, формування
умінь та застосування їх на практиці.
Обладнання:
для вчителя: наочність, малюнки вчителя на дошці та на папері.
для учнів: акварель й графічні матеріали для виконання
виразного динамічного контуру.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу.
II. Актуалізація опорних знань.
Учитель демонструє учням малюнки, фото, репродукції
різних видів та жанрів образотворчого
мистецтва. Задача учнів правильно вказати вид, жанр та техніку виконання.
1.Живопис 2. Живопис 3.Скульптура 4.Графіка 5.Архітектура
(пейзаж) (портрет) (станкова) (культова)
(розпис)
ІII АКТИВІЗАЦІЯ УВАГИ ТА ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ УЧНІВ.
Если
видишь на картине
Нарисован слон,
Крокодил, жираф, горилла,
Кошка, иль питон,
Или звери Аргентины,
Иль пингвин Арктический,
Значит, жанр такой картины-
Анималистический.
ІV Оголошення теми уроку.
Отже, сьогодні
ви дізнаєтесь про становлення та розвиток анімалістичного жанру в
образотворчому мистецтві, ознайомитесь із новими термінами та поняттями,
зробите начерки тварин і як художники первісних часів намалюєте наскельний
малюнок бізона, мамонта, шаблезубого тигру.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Слово вчителя.
Що таке анімалістичний жанр? Анімалістичний жанр
(від лат. тварина) - жанр образотворчого мистецтва, присвячений зображенню
тварин.У перекладі з латини animal означає «тварина». Тому предметом зображення
картин анімалістичного жанру є тварини.
Наприкінці XIX ст. іспанський археолог Марселіно де
Савтуола зробив відкриття, яке викликало запеклі суперечки в науковому світі.
У1868 р. в Іспанії, у провінції 3 Сантандер, 3мисливець, полюючи на кіз,
знайшов печеру, вхід до якої був засипаний камінням під час обвалу. У1875 р.
печеру відвідав археолог-любитель Савтуола і знайшов там кістки давніх тварин,
скелет печерного ведмедя і крем'яні знаряддя праці первісних людей. У 1879 р.
Савтуола почав у печері археологічні розкопки. Одного дня він узяв із собою
дев'ятилітню дочку Марію. Саме вона перша побачила на стелі печери великого
бика, намальованого яскравими червоними й жовтогарячими фарбами. Ретельно
оглянувши другий зал печери, археолог з'ясував, що її стеля та стіни вкриті
малюнками зубрів, виконаними чорною, брунатною та червоною фарбами. Фігури
тварин були в натуральну величину, вирізнялися надзвичайною реалістичністю й
високою майстерністю виконання. На підлозі вчений знайшов шматки вохри, якими
виконувались розписи.
Згодом в Іспанії, Франції, а пізніше й в інших
країнах світу знайшли кілька десятків печер, які "дбайливо" протягом
багатьох тисячоліть зберігали таємниці первісного мистецтва. Яких тварин
зображували на стінах печер?
Звичайно, тих, на яких полювали, адже тварина для
первісної людини - не тільки загроза, це - джерело життя. Тому майже в усіх
печерних "галереях" були зображені зубри, мамонти, коні, бізони,
олені. Спочатку їх найчастіше зображували нерухомими, тобто статичними. Але
згодом первісні художники вдосконалювали свою майстерність, зображуючи тварин у
русі. Тварин не тільки малювали, а й робили скульптурні зображення. їх вирізали
з каменю, кістки, дерева, ліпили з глини.(демонстрація фото, малюнків)
Малюнки на камінні
(Кам’яна могила)
Звичайно, у ті далекі часи первісний художник не
називав свої роботи мистецтвом, тим більше - анімалістичним. Він малював
тварин, бо пов'язував із ними своє уявлення про життя та навколишній світ. Але
його прагнення до створення виразної форми, спроби художнього оброблення
матеріалу дають підставу саме в цих зображеннях бачити перші витвори мистецтва.
Особливості первісного мистецтва:
o Емоційна виразність зображення тварин (первісний
мисливець з захопленням і повагою відносився до тварин, вірив у духів звірів,
намагався їх не прогнівити, відчував нероздільність всіх творінь природи);
o Досконале знання будови тварин, що виникло
внаслідок довготривалих спостережень за ними;
o Відображення характерних особливостей руху звірів,
що виникло в наслідок досконалого вивчення первісним мисливцем звичок та образу
життя тварин;
o
Колірна виразність та динамічність втілення образів тварин (використання
переважно теплих кольорів, динамічність поз, що підкреслює життєстверджуючий
пафос наскельних малюнків);
V. Практична робота.
Вчитель пропонує учням виконати колективну роботу «Полювання первісних
людей».
Завдання.
1. Намалювати одну тварину(бізон, мамонт, олень, шаблезубий тигр
тощо), силует первісної людини.
2. Вирізати малюнки по контуру.
3. Вчитель вивішує на дошку тло(імітація каменю, скелі), кріпить вирізані
фігурки, компонуючи їх у сцену полювання.
VI. Підведення
підсумку уроку.
ВИСТАВКА
ДИТЯЧИХ РОБІТ
Створення настінного
панно «Полювання первісних людей». Оцінка діяльності учнів на уроку. Світ тварин
різноманітний і дивовижний. І ми, люди, повинні його оберігати, піклуватися про
його мешканців. Браконьєрство, стихійні лиха, аварії знищують тварин. Бережіть,
своїх вірних друзів!
клас 6
Тема уроку: Казкові тварини Марії Приймаченко.
Мета:
1. Ознайомити учнів з творчістю Марії Приймаченко та особливістю
її робіт.
2. Поглибити вміння
учнів створювати декоративні та символічні образи за мотивами народної
творчості;
Поглибити композиційні навички учнів, навчити розміщувати
елементи декору стосовно форми.
3. Виховувати повагу до
народної творчості нашої країни.
Тип
уроку: комбінований
Обладнання :
для
вчителя:
репродукції робіт М. Приймаченко, фотографії зображення
декорування тваринними зображеннями різних епох та етнічних регіонів;
для
учня:
папір, олівець, кольорові олівці, гумка.
Хід уроку.
І. Організація класу.
ІІ. Активізація уваги та чуттєвого досвіду учнів.
Учитель зачитує вірш, демонструючи репродукцію картини Марії Приймаченко «Їде
осінь на коні».
Їде Осінь на коні
на оцій картині
зникли вже у далині
барви жовто-сині
розшарілася вона
йде назустріч їй Зима
Цей чудовий вірш написала Марія Гончаренко, а хто
ж автор цієї чудової картини? Про це ми дізнаємось сьогодні на уроку.
ІІІ. Оголошення
теми уроку.
Тема уроку: «Казковість тваринного світу в картинах Марії
Приймаченко.»
ІV. Пояснення нового матеріалу.
Вступ.
Ще у сиву давнину улюбленою темою у мистецтві було
зображення тваринного і рослинного світу.
Тварин малювали, вирізьблювали з дерева чи каменю,
наносились на одяг, зброю та знаряддя праці. Проходили часи, зникали давні
вірування, а напівказкові образи тварин та рослин залишались в народному
мистецтві.
У цих образах втілювались мрії та прагнення людини, за їх
допомогою передавалась одвічна ідея боротьби добра зі злом.
Ця ідея є основою творчості народного художника України
Марії Авксентіївни Приймаченко.
І сьогодні неможливо
уявити українське народне мистецтво без цієї прекрасної художниці, творчість
якої стала новим, вищим рівнем у сучасному народному малярстві.
На дошці портрет Марії Приймаченко
Народилася Марія Оксентіївна 1908 року в селі Болотня на
Київщині в сім'ї мистецьки обдарованих людей. Її батько бондарював, займався
теслярством і різьбленням по дереву. Бабуся фарбувала і розписувала писанки.
Мати, була визнаною майстринею вишивання. Від неї і перейняла художниця вміння
створювати той чарівний, характерний для українських майстринь орнамент.
Дитинство Марії було затьмарене страшною недугою - поліомієлітом. Через недугу,
не маючи можливості працювати в полі, рано змушена усамітнюватися, майбутня
майстриня, прагнучи приносити радість людям, свою енергію і працелюбність
почала вкладати в мистецтво.
"Починалося все це так, - згадувала художниця. - Якось
біля хати, над річкою на заквітчаному лузі пасла я гусей. На піску малювала
всякі квіти, побачені мною. А потім помітила синюватий глей. Набрала його в
пелену і розмалювала нашу хату...". Кожен приходив подивитися на цю
дивину, зроблену руками дівчинки. Хвалили. Її "звірина серія"
останніх років - явище унікальне і не має аналогів ні у вітчизняному, ні у
світовому мистецтві. Фантастичні звірі - це витвір геніальної уяви художниці.
Таких звірів не існує у природі. "Дикий чаплун" - від слова
"чапати" - таку назву придумала Приймаченко одному зі звірів,
акцентуючи увагу на його лапах. Загадкові звірі художниці завжди мають свою
земну першооснову, і поштовхом до їх народження часом стають реалії
сьогоднішнього дня. Приймаченківські фантастичні звірі - це і пересторога, і
заклик до дружби, до миру. (демонстрація робіт художниці Марії Примаченко)
«Корова»
"Котячий цар" |
«Звір гуляє»
«Чорний звір»
Вчитель пропонує порівняти учням такі картини: «Чорний звір» та «Звір
гуляє». (вчитель використовує метод «Мікрофон»)
До дитячої книги художниця звернулася наприкінці 60-х років.
Несподіванки тут немає – ще в 1936 р. один з критиків стверджував: „Небагато наших
художників зможуть так оформити казку, як це зробить Марія Приймаченко”.
Пізніше В. Василенко писав про її малюнок „Лисиця і журавель”:
„У цьому малюнку стільки виразності, доброзичливої усмішки і любові до
зображених „героїв”, наївності, з якою вони уподібнені людям, що хотілося б
бачити цілу книжку для дітей, ілюстровану Приймаченко.
Учні разом з вчителем роблять висновки, щодо особливості робіт Маріїї
Примаченко. (Світ образів Марії
Примаченко – казковий, фантастичний. В основі його лежать фольклорні легенди,
народні казки та оповідання, враження від них органічно переплетені з
дозвіллям. У її творах фантастичне – життєве, а реальне – фантастичне. Усе так,
як у казці: звірі, дерева, квіти діють, розмовляють, борються за добро й
стверджують його, знищуючи зло.)
V. Практична
робота.
Завдання – виконати малюнок казково-фантастичної тварини
в народному, декоративному стилі. Через колір передати характер та настрій
тварини. По закінченню роботи, учням пропонується самостійно придумати назву
картині, або ім’я казковому звіру.
VІ. Підсумок уроку
Учитель організовує виставку кращих робіт на дошці.
VІІ. Домашнє завдання.
Принести на наступний урок альбом.
VІІІ. Прибирання робочих місць.
Немає коментарів:
Дописати коментар